Rust als hoofdprioriteit op je to-do lijst

De vraag moet niet zijn, heb je genoeg gewerkt om rust te verdienen, maar heb je genoeg gerust om te kunnen werken?

RUST is facking belangrijk! Ja, toppie knaller, dit is niet onbekend. Maar als je even heel eerlijk naar de invulling van je dagen kijkt, waar is dan de rust te vinden? Wanneer ben jij helemaal aan het rusten? En nee, daar bedoel ik niet heel de middag verdoofd naar Netflix kijken. 

Je weet hoe belangrijk rust is, maar waarom doe je er dan niks mee? Weten is een ding, maar implementeren en jezelf trainen om echt rust te nemen is het volgende. Speak it into existence & vamos! 

Er zijn altijd dingen te doen, altijd hogere verwachtingen die we op onszelf kunnen leggen. Maar let’s be fair, wat is het waard als je zelf onderuit gaat? Ask yourself hoe je herinnerd wilt worden als je dit leven verlaten hebt? Sasja de gestresste to-do lijst queen? I think not. Laatst las ik het boek over de 5 regrets van stervende mensen en het grootste was dat ze het leven minder serieus hadden moeten nemen en meer genieten van het menszijn. Het mens-zijn, niet het mens-doen. 

Kortom, wij verdienen het om te rusten, vaker een chill-pill te nemen. Om simpelweg gewoon eens mens te zijn. Maar hoe dit aan te pakken? Ondanks goede intenties is het toch lastig dit goed uit te voeren om x,y en z. Daarom raad ik mijn cliënten altijd aan om rust in te plannen. Ja, dagelijks rust in te plannen en het een topprioriteit te maken. Om elke dag 1 tot 2 uur rusttijd in te plannen waarin het om jou gaat en wat jij op dat moment nodig hebt. 

Laten we dit even wat verder concreet maken en uitdiepen. Een voorwaarde om echte rust te nemen is om eerst te checken wat voor soort rust je nodig hebt. Rust heeft namelijk verschillende gezichten. Het is belangrijk voeling te maken met wat voor soort rust je nodig hebt. We kunnen het heel moeilijk maken, maar laten we voor nu even mentale rust, fysieke rust en emotionele rust pakken 

Simpel gezegd: Als jij gestresst bent kan je wel lekker een uur plat liggen in bed, maar dat gaat je niet een gevoel van rust geven. Vaak kan het zelfs ervoor zorgen dat je nog meer onrust ervaart omdat je een veroordeling naar jezelf hebt dat je een uur hebt gelegen en nu zelfs nog minder tijd hebt om dingen te doen. 

Ik wil je uitnodigen om eens voor jezelf te gaan zitten en op te gaan schrijven welke dingen jou helpen om rust te ervaren. Ga dit eens goed uitdiepen en geef er een vorm aan. Er is namelijk nooit een one-size fits all. Maar natuurlijk, from me to you en als breathwork queen deel ik graag mijn tips

Fysieke rust:

slapen, nappen, stretchen, yin yoga, yoga nidra, sauna, (zelf) massage, TRE, sensorische deprivatie (schermen en telefoons uit, in het letterlijke donker zijn)

Mentale rust:

  • Creatieve dingen doen die ervoor zorgen dat je je moet concentreren, van schilderen tot aan sudoku’s maken. Find your thing. 
  • Activerende breathwork, die ervoor zorgt dat je niet meer vast blijft zitten in die negatieve gedachtestroom. Je ademt jezelf naar een nieuwe staat van zijn
  • Shaketherapie, schud het er letterlijk uit
  • Hibernation mode: geen sociale afspraken, telefoon op vliegtuigmodus. 
  • Forest bathing 
  • Koude douche, je kunt namelijk niet gestressed onder een koude douche vandaan komen

Emotionele rust:

  • Kalmerende en downregulerende ademtechnieken 
  • Journalen of schrijf een brief aan jezelf
  • Mediteren met binaural muziek 
  • Muziek die je kracht geeft of emotioneert zodat er meer ruimte komt voor het loslaten van emoties
  • Expressie bodywork, zoals het uiten van je woede of zijn met je verdriet
  • Forest bathing 
  • Troostende woorden/affirmaties terwijl je jezelf troostend aanraakt (door bijvoorbeeld jezelf een knuffel te geven of te stroken waar je spanning voelt). 

Ik hoop dat je dit als meer kunt zien dan simpelweg een blog die je vertelt dat je meer moet rusten. Deze blog is een oproep om van échte rust prioriteit te maken. Het gaat niet om wat chillen, het gaat om jouw mentale gezondheid, jouw levensgeluk. Wanneer je stopt met rondrennen en een slaaf te zijn van je to-do lijst, ga je pas echt leven. Als een human being die waardig is om te rusten, every single day. 

Liefs,

Sas